MARKETING

ADA PROMET Velika Kladusa - Tehnicki pregled

„AI teta“ za žene – Inovacija inspirisana porodičnom tragedijom u Južnoj Africi

Tragična smrt u njenoj porodici inspirisala je Leonoru Tima iz Južne Afrike da stvori digitalnu platformu na kojoj ljudi, uglavnom žene, mogu razgovarati o i pratiti zlostavljanje, prenosi Megha Mohan za BBC.

Leonorina rodica, koja je imala samo 19 godina i bila devet meseci trudna, ubijena je, a njeno tijelo bačeno pored autoputa u blizini Cape Towna 2020. godine.

„Radim u sektoru razvoja, pa sam videla nasilje“, kaže Leonora. „Ali ono što mi je zasmetalo je što je nasilna smrt moje rodice viđena kao nešto sasvim normalno u južnoafričkom društvu. Njena smrt nije objavljena u medijima jer je broj ovakvih slučajeva u našoj zemlji toliki da to više nije novost.“

Ubica nikada nije uhvaćen, a ono što je Leonora vidjela kao tiho prihvatanje nasilne smrti žene postalo je katalizator za njenu aplikaciju Gender Rights in Tech (Grit), koja sadrži chatbota pod nazivom Zuzi.

Pružanje podrške i prikupljanje dokaza

Ovo je jedan od prvih besplatnih alata kreiranih na vještačkoj inteligenciji koje su stvorili afrički kreatori kako bi se bavili nasiljem zasnovanim na polu.

„Ovo je afričko rješenje koje je ko-dizajnirano sa afričkim zajednicama“, kaže Leonora.

Cilj aplikacije je da ponudi podršku i pomogne u prikupljanju dokaza koji bi kasnije mogli biti korišteni u pravnim postupcima protiv zlostavljača.

Ova inicijativa privlači pažnju međunarodnih aktivista za ljudska prava žena, iako neki upozoravaju da chatboti ne bi trebalo da zamjene ljudsku podršku, naglašavajući da preživjelima trebaju empatija, razumijevanje i emocionalna povezanost koju samo obučeni stručnjaci mogu pružiti.

Leonora i njen tim posjetili su zajednice u naseljima oko njenog doma, razgovarajući sa stanovnicima o njihovim iskustvima sa zlostavljanjem i načinima na koje tehnologija može da se uklopi u njihov život.

Anketirali su više od 800 ljudi o tome kako koriste telefone i društvene mreže za razgovor o nasilju i šta ih zaustavlja da potraže pomoć.

Leonora je otkrila da su ljudi željeli da govore o svom zlostavljanju, ali „bili su oprezni u vezi sa tradicionalnim putem, kao što je policija“.

Tri ključne funkcije

Osim toga, Leonora smatra da postojeći sistemi dva puta izdaju žrtve, prvi put ne zaustavljajući nasilje, a zatim i kada žrtve pokušaju da progovore.

Uz finansijsku i tehničku podršku Mozile, Fondacije Gates Patrick McGovern Fondacije, Leonora i njen tim počeli su razvoj aplikacije Grit, koja pomaže ljudima da snimaju, prijavljuju i dobiju odgovor na nasilje dok se dešava.

Aplikacija je besplatna za korištenje, iako traži mobilne podatke za preuzimanje. Leonorin tim tvrdi da ima 13.000 korisnika, a u septembru je bilo oko 10.000 zahtjeva za pomoć.

U njenoj osnovi, Grit se bazira na tri ključne funkcije.

Na početnom ekranu nalazi se veliki kružni taster za pomoć. Kada se pritisne, automatski počinje da snima 20 sekundi zvuka, bilježeći šta se dešava oko korisnika. Istovremeno, pokreće se alarm za privatni hitni pozivni centar – profesionalne odgovorne kompanije su česte u Južnoj Africi – gde obučeni operater poziva korisnika.

Ako korisnik traži hitnu pomoć, tim šalje nekog na lice mjesta ili kontaktira lokalnu organizaciju koja može da pomogne.

Aplikacija je dizajnirana sa potrebama žrtava nasilja u središtu, kaže Leonora: „Moramo da osvojimo povjerenje ljudi. To su zajednice koje često bivaju zanemarene. Mi tražimo puno od ljudi kada je u pitanju deljenje podataka.“

Druga funkcija Grit je “save” u kojem korisnici mogu da čuvaju dokaze o zlostavljanju, datirane i enkriptovane, za moguće kasnije korištenje u pravnim postupcima. Slike, snimci ekrana i glasovne poruke mogu da se postave i sačuvaju privatno, štiteći ključne dokaze od brisanja ili manipulacije.

Neko ko je topao i pouzdan

Ove sedmice Grit će se proširiti lansiranjem treće funkcije – Zuzi, chatbota izgrađenog na veštačkoj inteligenciji, dizajniranog da sluša, savjetuje i vodi korisnike do lokalne zajedničke podrške.

„Pitali smo ljude: ‘Treba li to biti žena? Treba li to biti muškarac? Treba li biti robot? Treba li zvučati kao advokat, socijalni radnik, novinar ili neko drugi?’“, objašnjava Leonora.

Ljudi su im rekli da žele da Zuzi bude „figura tete“ – neko ko je topao i pouzdan, kome mogu da se povjeravaju bez straha od osude. Iako je prvenstveno kreirana za žene koje doživljavaju zlostavljanje, tokom testiranja, Zuzi su također koristili muškarci koji su tražili pomoć.

„Neke razgovore vode počinioci, muškarci koji pitaju Zuzi kako da potraže pomoć u vezi sa svojim problemima sa ljutnjom, koju često usmjeravaju prema partnerima“, objašnjava Leonora. „Postoje i muškarci koji su žrtve nasilja i koji su koristili Zuzi da otvorenije govore o svom iskustvu.“

Leonora zaključuje: „Ljudima se sviđa da pričaju sa AI jer ne osjećaju da ih ona osuđuje. Nije ljudsko biće.“

Vezane vijesti:

MARKETING

Sudo Luka logo
ada promet velika kladusa